Czas na sushi: 10 ciekawostek o sushi, o których być może nie wiedziałeś

sushi wawer józefów

Dziś rozpoczynamy cykl artykułów „Czas na sushi”, który zabierze Was w kulinarną podróż przybliżającą sushi. Poznasz wiele ciekawostek i dowiesz się czy i jak sushi wpływa na zdrowie. Rozszyfrujemy również te wszystkie skomplikowane nazwy. Partnerem cyklu jest restauracja Shako Sushi. Zaczynamy.

1. W Polsce najwięcej sushi je się w Warszawie (25%), Krakowie (21%), Wrocławiu (13%), Poznaniu (8%) i Gdańsku (2%).

2. Włączenie japońskiego przysmaku do codziennego menu, to skuteczny sposób na walkę z nadprogramowymi kilogramami. Sushi to danie ubogie w kalorie i tłuszcz, ale za to bogate w wartości odżywcze. Porcja sushi składająca się z 6 kawałków, to tylko ok. 300 kcal. Warto wiedzieć, że w Japonii jedynie 3% populacji zmaga się z otyłością.

3. Pierwsze sushi przybyło do Japonii w VII wieku z Tajlandii poprzez Chiny. Japończycy przejęli tę sztukę i zaczęli ją doskonalić. Z kolei nigiri – jeden z rodzajów sushi, które składa się wyłącznie z ryżu i ułożonego na nim plastra ryby – jest praktykowane w Japonii dopiero od 300 lat.

4. Najwcześniejsze formy sushi powstały na polach ryżowych wzdłuż rzeki Mekong w Azji Południowo-Wschodniej. Tamtejsi mieszkańcy umieszczali wypatroszone i oczyszczone ryby słodkowodne w naczyniach wypełnionych gotowanym ryżem zaprawionym specjalnym octem, który w wyniku fermentacji stawał się kwaśny i był wyrzucany przed spożyciem ryb. Pozwalało to na dłuższe utrzymanie świeżości ryb bez ich schładzania.

5. Słowo “sushi” najczęściej kojarzone jest z surową rybą, ale tak naprawdę oznacza zupełnie co innego. Dosłowne tłumaczenie słowa sushi oznacza kwaśny ryż – ryż namoczony w specjalnym occie. Powstało ono z połączenia dwóch słów “su” znaczącego kwaśny oraz meshi, czyli ryż.

6. Marynowany imbir zjada się pomiędzy poszczególnymi rodzajami sushi. Ma on za zadanie oczyścić kubki smakowe, abyśmy lepiej poczuli smak poszczególnych kęsów przysmaku.

7. Najpopularniejszą odmianą sushi w Europie i USA są maki. Japończycy preferują za to nigiri i gunkan.

8. Nori to określenie, które stosuje się do wielu rodzajów jadalnych wodorostów. Najczęściej spotykane są cienkie, prasowane płaty nori, które przeznaczone są między innymi do zawijania sushi. Wodorosty są doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego białka, zawierają sporo żelaza, jodu, cynku, manganu, fosforu, miedzi oraz błonnika. Nie brakuje w nich witamin, takich jak witamina A, witaminy z grupy B oraz witamina C. Dodatkowo, są bogate w antyoksydanty, które opóźniają procesy starzenia organizmu, niwelują negatywny wpływ wolnych rodników na organizm człowieka oraz zmniejszają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

9. Jak jeść sushi? Na początek, na przygotowany spodek wylewamy niewielką ilość sosu sojowego, w którym będziemy moczyć kawałki sushi tuż przed zjedzeniem. Możemy dodać do niego odrobinę wasabi i dokładnie wymieszać – dzięki temu sos nabierze pikanterii. Sushi należy jeść wyłącznie pałeczkami lub palcami. Używanie sztućców jest w złym geście.

10. Wasabi jest przyprawą w postaci zielonej pasty, której dodatek sprawia, że sushi jest bardziej aromatyczne i wyraziste. Wasabi, czyli chrzan japoński jest rośliną z rodziny kapustowatych. Za ostry smak wasabi odpowiadają izotiocyjaniany, głównie sangiryna. Wasabi podawane jest jako oddzielna przyprawa ale także jako element sushi. Z jednej strony kawałek ryby smarowany jest wasabi przed zawinięciem go nori lub przykryciem ryżem. Nazwa ta, pojawiła się również w filmie a konkretnie w tytule komedii kryminalnej „Wasabi: Hubert zawodowiec” z 2001r. z Jeanem Reno, w reżyserii Gérarda Krawczyka a według scenariusza Luca Bessona.

W następnym artykule rozpracujemy to, co kryje się pod tymi wszystkimi tajemniczymi nazwami jak hosomaki, ura maki, inari czy też futomaki

Partnerem cyklu „Czas na sushi” jest restauracja:

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *