Polecane wydarzenia

“Cząstki kobiety” w TR Warszawa

Spektakl dla wszystkich, którzy się urodzili! Kolejny spektakl Kornéla Mundruczó, światowej sławy reżysera filmowego i teatralnego to rewers „Nietoperza”, poprzedniej realizacji Węgra w TR Warszawa.

Po spektaklu o odchodzeniu z życia twórca powrócił z przedstawieniem o narodzinach opartym na oryginalnym tekście Katy Wéber, który powstał na zamówienie TR Warszawa. To pełen pasji, a zarazem czułości dramat rodzinny, rozgrywający się współcześnie w Warszawie. W centrum tej opowieści jest sytuacja kobiet, walczących o prawo do decydowania o własnym życiu, do realizowania swoich potrzeb, pragnień i aspiracji. Trzydziestoletnia bohaterka Maja mierzy się z osobistym kryzysem. Aby wyjść z życiowego zakrętu i odrodzić się, musi zakwestionować całe dotychczasowe życie i na nowo zbudować relacje z bliskimi.

Czy znajdzie motywację, aby zawalczyć o siebie? Jaką cenę zapłaci za wyjście z życiowego zakrętu? W czym tkwi siła współczesnych kobiet? Jak mogą osiągnąć wolność osobistą i samorealizację?

OD REŻYSERA SPEKTAKLU

„Droga, którą przemierza Maja, jest drogą everywoman. Maja doświadcza tego, co wszystkie kobiety, kiedy ich pragnienia zostają zmiażdżone, a ból zwycięża nad nimi aż do chwili, kiedy mogą się rozwinąć i otworzyć na nowo, gotowe do życia z większą świadomością, głębią i, oczywiście, radością. Splot kobiecych relacji pokazany w naszej sztuce jest autentyczny. Zawiera w sobie miłość, wściekłość, rozczarowanie i uleczenie, kojarzone dziś z intymnością”.

RECENZJE

(…) genialnie prosty i potrzebny spektakl o nas samych.

Julia Downarowicz, DZIENNIK TEATRALNY WARSZAWA

Sposób podjęcia tematyki kobiecych doświadczeń i próba ich ukazania w kontekście wzajemnych relacji rodzinnych osiąga tutaj rzadko spotykany w teatrze ciężar gatunkowy, również dzięki rewelacyjnym kreacjom aktorskim.

Wiesław Kowalski, TEATR DLA WSZYSTKICH

Cząstki kobiety” to koncert aktorski.

Izabela Szymańska, EMPIK.COM

Reżyser daje aktorom możliwość budowania niebanalnych postaci. I cała obsada korzysta z tego znakomicie, odnajdując się w naturalny sposób w tej bliskiej filmowego realizmu formie spektaklu.

Wojciech Majcherek, KULTURA.ONET.PL

(…) to najwyższa sztuka. Robić teatr, jakby to nie był teatr, a prywatne gry. Jakby słowa nie były zapisane, ale przychodziły same, same się wypowiadały. Mundruczó znowu wrzuca nas w środek życia, chce teatru jako jego imitacji. Nie poprzestaje jednak na tym, gdyż co jakiś czas zaburza realizm opowieści, buduje dziwne hiperbole, niszczy porządek, wprowadza dysonanse. „Cząstki kobiety” to majstersztyk, gdy idzie o precyzję realizacji, a przy tym skrajnie trudne wyzwanie techniczne. To tylko tak wygląda, że wystarczy poudawać żyćko.

Jacek Wakar, KULTURA LIBERALNA

Teatr znakomitych kreacji aktorskich. Wasilewska, Kuta i Żulewska dają tu bardzo szeroki popis warsztatowych umiejętności – nie grają, lecz stają się swoimi postaciami. Postaciami, w które nie tylko wierzymy, ale przede wszystkim zapamiętujemy je.

Magdalena Figzał-Janikowska, TEATRALNY.PL

NAGRODY

NAGRODA IM. KONRADA SWINARSKIEGO dla najlepszego reżysera w sezonie 2018/2019 dla Kornéla Mundruczó za reżyserię “Cząstek kobiety” Katy Wéber

NAGRODA IM. ALEKSANDRA ZELWEROWICZA za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2018/2019 dla Justyny Wasilewskiej za rolę Mai w “Cząstkach kobiety” Katy Wéber w reżyserii Kornéla Mundruczó

59. KALISKIE SPOTKANIA TEATRALNE – Nagroda Specjalna im. Ignacego Lewandowskiego za wybitną rolę epizodyczną dla Moniki Frajczyk za rolę Ewy w spektaklu „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó

59. KALISKIE SPOTKANIA TEATRALNE – Nagroda im. Jacka Woszczerowicza dla Magdaleny Kuty za rolę Matki w spektaklu „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó

59. KALISKIE SPOTKANIA TEATRALNE – III główna nagroda aktorską dla Dobromira Dymeckiego za rolę Larsa w spektaklu „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó

59. KALISKIE SPOTKANIA TEATRALNE – I główna nagroda aktorska dla Justyny Wasilewskiej za rolę Mai w spektaklu „Cząstki kobiety” w reż. Kornéla Mundruczó

TWÓRCY
reżyseria:
Kornél Mundruczó
tekst i dramaturgia: Kata Wéber
przekład: Jolanta Jarmołowicz
asystent dramaturga: Soma Boronkay
scenografia i kostiumy: Monika Pormale
muzyka: Asher Goldschmidt
reżyseria świateł: Paulina Góral
asystentka reżysera: Karolina Gębska
inspicjentka: Katarzyna Gawryś-Rodriguez
tłumaczenie bieżące i pisemne: dr Patrycja Paszt
asystentka scenografki, kierowniczka produkcji: Karolina Pająk
asystentka kostiumografki: Małgorzata Nowakowska


obsada: Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Magdalena Kuta, Sebastian Pawlak, Marta Ścisłowicz, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska

BIOGRAMY TWÓRCÓW

Kornél Mundruczó – reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, aktor; studiował reżyserię teatralną filmową w Węgierskim Instytucie Filmowym. W Polsce znany z reżyserii pokazywanego na wielu scenach i międzynarodowych festiwalach spektaklu „Nietoperz” (TR Warszawa, 2012), za który otrzymał Nagrodę TVP Kultura „Gwarancja Kultury” (2013), a także m. In. nagrodę za najlepszy spektakl 6. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia” oraz Grand Prix 53. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Kornél Mundruczó jest autorem wielu krótko- i pełnometrażowych filmów. Reżyser otrzymał m. in. Srebrnego Lamparta na Festiwalu Filmowym w Locarno za reżyserię Kilku pogodnych dni(2002); na kolejnych edycjach Festiwalu Filmowego w Cannes: nagrodę FIPRESCI-Preis za film Delta(2008), nagrodę Un Certain Regard za film Biały Bóg (2014) oraz nominację do Złotej Palmy za film „Łagodny potwór – projekt Frankenstein” (2010). Do najgłośniejszych spektakli teatralnych węgierskiego reżysera należą: „LódWładimira Sorokina (2006, Teatr Narodowy w Budapeszcie), „Hańba”Johna Maxwella Coetzee (2012, Proton Theatre w Budapeszcie), „Nie łatwo być Bogiem” według autorskiego scenariusza Kornéla Mundruczó. W 2009 roku razem z Dorą Buki założył w Budapeszcie Proton Theatre. Kornél Mundruczó realizuje swoje spektakle także na scenach niemieckich (Thalia Theater) i austriackich (Wiener Festwochen). W sezonie 2017/2018 na scenie TR Warszawa/ATM Studio prezentowany był gościnny pokaz jego spektaklu Imitacja życia (2016, Proton Theatre). 13 grudnia 2018 roku na scenie TR Warszawa/ATM Studio odbyła się kolejna premiera Kornéla Mundruczó realizowana z zespołem TR Warszawa – „Cząstki kobiety” z udziałem Dobromira Dymeckiego, Moniki Frajczyk, Magdaleny Kuty, Sebastiana Pawlaka, Justyny Wasilewskiej, Agnieszki Żulewskiej oraz Marty Ścisłowicz. Za reżyserię spektaklu Kornél Mundruczó uhonorowany został Nagrodą im. Konrada Swinarskiego.


Kata Wéber – scenarzystka, aktorka, absolwentka University of Theatre and Film Arts w Budapeszcie. Współpracuje ze scenarzystą i reżyserem Kornélem Mundruczó. Jest współautorką scenariuszy filmowych, m. in. do filmów „Biały Bóg” i „Księżyc Jowisza” oraz scenariuszy teatralnych „Nietoperz” (2012, TR Warszawa) oraz „Imitacja życia”(2016, Proton Theatre). Pierwszy wspólny film Katy Wéber iKornéla Mundruczó „Biały Bóg” (2014) otrzymał Un Certain Regard na Festiwalu Filmowym w Cannes. Ich najnowszy wspólny film „Księżyc Jowisza” (2017) prezentowany był w Konkursie Głównym 70. Festiwalu Filmowego w Cannes. Jako aktorka zagrała w takich filmach jak np. „Kilka pogodnych dni” (2012), czy „Transmisja” (2009).

fot. Natalia Kabanow

CZĄSTKI KOBIETY reż. Kornél Mundruczó
premiera: 13 grudnia 2018, TR Warszawa/ATM Studio

Skomentuj za pomocą Facebook-a

Polub nas na Facebook-u


This will close in 5 seconds