Gdzie i jak morsują morsy z Wawra?

Coraz więcej osób, zwłaszcza w czasie pandemii, pokonuje swoje słabości i zaczyna przygodę z morsowaniem. Sprawdź, jakie korzyści niesie morsowanie i gdzie możesz to robić. Uwaga- po przeczytaniu artykułu Ty też możesz zostać morsem!

Morsowanie to kąpiel w wodzie o niskiej temperaturze, czyli rodzaj krioterapii ogólnoustrojowej. Wg wielu przeprowadzonych badań, regularne przebywanie w zimnej (8-11 stopni) i lodowatej (poniżej 4 stopni) wodzie ma dobroczynny wpływ na organizm.

Zalety morsowania

  • wzmacnia układ odpornościowy organizmu,
  • wzmocnienie pracy układu sercowo-naczyniowego,
  • poprawa parametrów krwi,
  • zwiększenie ukrwienia skóry,
  • opóźnienie starzenia skóry,
  • normalizowanie poziomu cholesterolu i cukru we krwi,
  • przyspieszenie regeneracji organizmu,
  • łagodzenie chorób dermatologicznych,
  • zwiększenie ruchomości stawów,
  • pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu kostnego,
  • wzrost endorfin,
  • redukcja stresu,
  • redukcja dolegliwości bólowych.

Trening reakcji obronnych organizmu

Morsowanie pozwala na trenowanie naturalnych reakcji obronnych organizmu. Włączają się one automatycznie w odpowiedzi na gwałtowny spadek temperatury. System odpornościowy uczy się w warunkach kontrolowanych, jak szybko i sprawnie odpowiedzieć na „niebezpieczeństwo”, dzięki czemu w sytuacji prawdziwego zagrożenia niezwłocznie uruchomi wytrenowane mechanizmy obronne. Pozostaje pytanie, co dokładnie dzieje się z ciałem w momencie wejścia do lodowatej wody?

Gwałtowny spadek temperatury prowadzi do spowolnienia przemiany materii, następnie naczynia krwionośne w tkankach ulegają zwężeniu – krew zaczyna płynąć wolniej, słabiej zaopatrując komórki w tlen oraz składniki odżywcze. Po wyjściu z wody, organizm natychmiast zaczyna pracować na najwyższych obrotach – naczynia krwionośne rozszerzają się i do komórek dociera zwiększona dawka tlenu, substancji przeciwzapalnych oraz odżywczych.

Poprzez regularny kontakt z zimną wodą wykształca się odporność na niskie temperatury, które przestają stanowić dla organizmu zagrożenie – wytrenowany system odpornościowy wie, co zrobić, by nie doprowadzić do infekcji.

Przeciwwskazania do morsowania

Nie zawsze wszystko jest dla wszystkich. Morsowanie ma także ograniczenia o których powinny pamiętać osoby cierpiące na padaczkę, nadciśnienie tętnicze, problemy z sercem, problemy z krążeniem, choroby mózgu czy też borelizę.

Morsowanie – nie potrzebujesz dużych nakładów

Prawda jest taka, że nie trzeba inwestować w żaden specjalistyczny sprzęt, żeby uprawiać morsowanie. Jedyne, w co warto zainwestować to obuwie do sportów wodnych, które ochroni nas przed ostrymi przedmiotami znajdującymi się w wodzie lub skarpety neoprenowe, które ochronią przed wychłodzeniem. Poza tym wystarczy strój kąpielowy i ręcznik, a także koc lub szlafrok do narzucenia na siebie zaraz po wyjściu z wody. Ważna jest również czapka, gdyż przez głowę ucieka najwięcej ciepła i w ten sposób organizm znacznie się wychładza.

Jak zacząć morsować?

Pierwsze wejście do wody to przede wszystkim przełamanie strachu i myślenia o niskiej temperaturze. Najpierw należy dokonać porządnej rozgrzewki ciała przez 15-20 minut, a następnie rozebrać się i szybko wejść do wody, trzymając ręce w górze, tak by ich nie zamoczyć.

Osoby początkujące powinny zanurzać się tylko po pachy, ponieważ woda sięgająca po szyję utrudnia regulację oddechu i tętna. Pierwsze morsowanie nie powinno trwać więcej niż kilkanaście sekund. Po wyjściu z wody należy wytrzeć się do sucha i ubrać, zaczynając od góry.

Podstawowe zasady morsowania

  • przed morsowaniem konieczna jest 15-minutowa rozgrzewka, składająca się z truchtu i gimnastyki,
  • 2-3 godziny przed morsowaniem nie należy jeść,
  • dzień przed morsowaniem zabronione jest picie alkoholu,
  • należy znaleźć bezpieczne miejsce,
  • należy morsować w towarzystwie innych osób,
  • do wody należy wchodzić szybko, ponieważ pozostawanie na mrozie może prowadzić do wyziębienia,
  • optymalna temperatura do morsowania to -8 stopni Celsjusza,
  • czas kąpieli jest zależy od wieku, stanu zdrowia i kondycji fizycznej,
  • po wyjściu z wody zalecana jest krótka aktywność fizyczna,
  • później należy się ubrać i napić ciepłego napoju.

Jak długo można przebywać w zimnej wodzie?

Czas przebywania w lodowatej wodzie to indywidualna kwestia i nie należy sugerować się innymi. Przyjmuje się, że osoby początkujące powinny spędzić w wodzie 5-30 sekund. Po późniejszym czasie można dostosowywać czas do temperatury wody, na przykład w wodzie o 2 stopniach Celsjusza przebywać do 2 minut.

Z kolei osoby, które regularnie morsują potrafią spędzić w wodzie od kilku do nawet kilkunastu minut, ale wymaga to dobrej znajomości własnych możliwości. Zalecany jest umiar i rozważne postępowanie, tak by nie narazić siebie na kłopoty zdrowotne.

Morsy z Wawra

Morsy z Wawra spotykają się w ramach Grupy Morsy Shark Team i korzystają z zimnych kąpieli w rzece Świder na józefowskiej plaży.

Grupa powstała w październiku 2020 r. Zapisało się już do niej ponad 400 osób! Powstały już czapeczki dzięki czemu morsy SHARK TEAM są bardziej widoczne.

Na początku grupę tworzyli rodzice dzieci uczęszczających do szkółki SHARK TEAM a co tydzień dołączali nowi mieszkańcy dzielnicy Wawer. Dzięki temu utworzyła się grupa morsów którzy korzystają z uroków rzeki Świder.

„W ciągu kilku miesięcy udało nam się stworzyć grupę pełną fantastycznych osób, z zamiłowaniem do zimnej wody i zdrowego stylu życia”- czytamy na fanpage’u Morsów Shark Team.

Na początku solidnie się rozgrzewają. To podstawa- podskoki, bieg, skoki, pajacyki czy też skłony. Później po wodzie roznoszą się głośne okrzyki- to znak, że morsy są już w wodzie. Każdy z morsów standardowo zabezpiecza stopy i dłonie, co niektórzy także głowę- jak już wspomnieliśmy powyżej, to punkty na ciele, przez które najszybciej ucieka ciepło.

Po kilku minutach morsy wyskakują z wody przebierając się w ciepłe ubrania. Teraz czas na ciepły posiłek i towarzyskie pogaduchy.

Jeśli więc marzycie o tym, by wskoczyć do zimnej wody, dołączajcie do wawerskich morsów. Spotkania odbywają się w niedziele o godz. 12 i w środy o godz. 11.

Grupa morsów z Wawra na FB: https://www.facebook.com/groups/464569277542735

Udostępnij

Przeczytaj także