Most Siekierkowski

W cyklu Ciekawy Wawer przybliżamy most, który łączy dzielnicę Wawer z dzielnicą Mokotów, znacznie skracając drogę między południowymi dzielnicami lewo i prawobrzeżnej Warszawy.

Nazwa

Nazwa mostu pochodzi od Siekierek czyli dawnej wsi a obecnie obszaru w dzielnicy Mokotów. Siekierki znajdują się na tzw. Łuku Siekierkowskim, podmokłym obszarze przylegającym do Wisły.

Plany i budowa

Pierwsze plany dotyczące budowy mostu Siekierkowskiego powstały przed II wojną światową. Na przedwojennych planach umieszczono zarys ulic wzdłuż planowanej południowej obwodnicy kolejowej Warszawy. Jego śladem jest np. szerokość ulicy Białowieskiej, która początkowo wynikła z połączenia w końcu lat 1950 ulicy Rembertowskiej (zlikwidowana) i Białowieskiej. Często jest on brany za zarys planowanej „trasy siekierkowskiej”. W rzeczywistości nie postrzegano wtedy tej okolicy za miejsce planowania miasta. Projektowano tu lotnisko na Gocławiu, a most Poniatowskiego był główną przeprawą jeszcze przez wiele lat i planowano do niego kierować np. ul. Ostrobramską. Z obwodnicy kolejowej zrealizowano wyłącznie wylot na Radom. Głównym projektantem mostu był inż. Stefan Filipiuk. Dyrektorem budowy był Jerzy Bogaczyk (kierował także budową mostu Grota-Roweckiego). Głównym wykonawcą jest firma Mostostal Warszawa S.A., doświadczona już w budowie mostów, wybudowała ich wiele za granicą, a także wszystkie stałe w Warszawie. Pylony wykonała spółka Warbud.

Otwarcie mostu

Most został oddany do użytku 21 września 2002. Jego budowa wraz z drogami dojazdowymi trwała 2 lata. W otwarciu brali udział m.in. Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, Prezes Rady Ministrów Leszek Miller, Marszałek Sejmu Marek Borowski, wicemarszałek Senatu Kazimierz Kutz oraz wielu warszawiaków.

Konstrukcja

Cała konstrukcja mostu jest podwieszana, na dwóch ogromnych pylonach w kształcie litery H. Pylony mają odpowiednio 90 i 90,6 metra. W każdej nodze obu 90-metrowych pylonów mostu znajdują się dwie windy przeznaczone dla obsługi technicznej mostu. Windy wjeżdżają na wysokość 62 m. Dalej prowadzi metalowa drabinka umieszczona wewnątrz betonowej nogi pylonu. Do pylonów przymocowane są 54 liny nośne, o całkowitej długości 5300 m. Pomalowane one są na jaskrawy, pomarańczowy kolor, który ma chronić ptaki przed zderzeniem z nimi. Most Siekierkowski nie posiada żadnych podpór w nurcie Wisły. Po obu brzegach rzeki znajdują się specjalne roboty stalowe, które wytrzymują nacisk 3300 t, dźwigary są zespolone za pomocą sworzni z żelbetową płytą jezdni. Każda z podpór posadowiona jest 30-metrowych palach o średnicy 1500 mm. Most posiada klasę obciążenia A. Most składa się z dwóch trzypasmowych jezdni w każdą stronę. Między nimi znajduje się pas rozdzielający o szerokości 2 m.

Most składa się z trzech osobnych konstrukcyjnie części. Część M2 o długości 252 m jest usytuowana nad lewobrzeżnym terenem zalewowym i nie posiada zjazdów i wyjazdów poza wąskimi ścieżkami rowerowymi . Część M1 o długości 500 m znajduje się nad głównym nurtem rzeki, a część M3 o długości 77 m znajduje się nad zalewem prawobrzeżnym. Całkowita długość wynosi 829 m, a szerokość waha się od 33,38 m (prawy brzeg), osiągając 55,08 m po drugiej stronie. M2 jest belką pięcioprzęsłową, mostu M3 dwuprzęsłową, a M1 to konstrukcja pięcioprzęsłowa o kolejnych przęsłach rozpiętości 48 + 77 + 250 + 77 + 48 metrów. Mostem biegną dwie jezdnie (każda szerokości 10,5 m) o trzech pasach ruchu w każdą stronę. Między nimi znajduje się pas rozdzielający o szerokości 2 metrów. Dla ruchu pieszego i rowerowego wybudowane zostały chodniki o szerokości od 3,00 do 5,19 metrów. Jest to drugi po moście Świętokrzyskim most od początku pozwalający na jazdę rowerem.

Na obu brzegach znajdują się stalowe dźwigary o przekroju skrzynkowym, wytrzymujące nacisk 3300 ton. Są one zespolone za pomocą sworzni z żelbetową płytą jezdni (o grubości 26 cm). Dźwigary są połączone belkami poprzecznymi, których rozstaw wzdłuż mostu wynosi 4 m.

Wykonawcą instalacji oświetleniowych i zasilających na moście była firma SOTEN z Warszawy. Na moście zamontowano 23 słupy oświetleniowe (firmy VALMONT) wysokości 14 m.

Trasa Siekierkowska

Most Siekierkowski jest częścią Trasy Siekierkowskiej. Po moście przebiega droga krajowa nr 2 stanowiąca fragment trasy europejskiej E30. Od strony Mokotowa do mostu dochodzi aleja Józefa Becka, a od strony Pragi-Południe i Wawra – al. gen. B. Wieniawy-Długoszowskiego. Trasa Siekierkowska łączy węzeł komunikacyjny u zbiegu ulic Czerniakowskiej i Witosa na Mokotowie z węzłem Marsa: skrzyżowaniem ulic Ostrobramskiej, Marsa i Płowieckiej na Gocławku. Umożliwia też dojazd z lewego brzegu Wisły do osiedli: Gocław, Saska Kępa, Grochów, Las, Zerzeń, Wawer oraz wyjazd w kierunku Lublina i Terespola z pominięciem śródmieścia – jak i wyjazd z tych kierunków na zachód.

fot. Wawer News
fot. Wawer News
fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Aotearoa
Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *