Nissan Sunny- legendarna niezawodność

Po raz pierwszy koncern Nissan zaprezentował samochód osobowy klasy niższej-średniej o nazwie Sunny w 1966 roku. Był to pojazd tylnonapędowy, znany w Europie pod nazwą handlową Datsun 1000.

Kolejne generacje Sunny wciąż w Europie nosiły nazwę Datsun kolejno 1200, 120Y, 140 Y. Dopiero w 1982 roku Japończycy wprowadzając model o oznaczeniu B11 postanowili ujednolicić nazewnictwo, od tego momentu na rynku europejskim samochód zaczęto sprzedawać jako Nissan Sunny, pod którą był znany jedynie w Japonii.

Przypomnę, że z języka angielskiego Sunny znaczy słoneczny, wesoły, pogodny. Wraz ze zmianą nazwy, odejściem od marki Datsun, pod którą były sprzedawane pojazdy w Europie, wprowadzono rewolucyjną zmianę polegającą na zastosowaniu przedniego napędu. Sunny dostępny był zarówno jako 2 i 4-drzwiowy sedan, 3 i 5 drzwiowy hatchback i 5 drzwiowe kombi. Do napędu wykorzystano zarówno jednostki benzynowe o pojemności 1.3 (56 KM), 1.5 (72 KM) oraz silnik wysokoprężny 1.7 litra. Z modelem tym wiąże się także polski wątek. Otóż do maja 1985 roku za pośrednictwem Pewexu sprzedano w Polsce około 1300 Nissanów Sunny. Z tej okazji firma Nissan zorganizowała w Warszawie spotkanie posiadaczy tych pojazdów, których sukcesywnie przybywało.

Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w październiku 1983 roku. Były chwalone za dokładny montaż, ekonomikę eksploatacji oraz wysoki poziom niezawodności, nieosiągany przez pojazdy, które wówczas „królowały” na polskich drogach. Sunny był w 1984 roku najlepiej sprzedającym się samochodem japońskim w Europie. Na naszym kontynencie nabywców znalazło 264 tys. Nissanów Sunny, w tym około 230 tys. w krajach EWG. Nissan prezentował model Sunny na targach motoryzacyjnych w ówczesnych krajach socjalistycznych: Lipsku i Plovdiv w 1983 roku, w Poznaniu w 1985 roku. Jednak większość pojazdów została sprzedana w Polsce i na Węgrzech.

Kolejny zmodernizowany Sunny oznaczony jako N13 również był dostępny w Polsce. Zadebiutował w 1986 roku. Technicznie był zbliżony do poprzednika, wyróżniał się nowocześniejszym, zaprojektowanym od podstaw nadwoziem. Do napędu służyły silniki benzynowe: 1.0 (50 KM), 1.3 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.6 (90 i 115 KM) oraz 1.7 diesel (54 KM). Obok 3 i 5 drzwiowego hatchbacka, sedana i kombi, zaoferowano 3 drzwiowy model coupe Pulsar NX. Firma Nissan we wrześniu 1986 roku złożyła ofertę sprzedaży nowych pojazdów do Polski. Zaczęły one napływać do kraju w 1987 roku w większości z nadwoziem sedan i silnikiem wysokoprężnym. Europejska historia modelu Sunny kończy się wraz z generacją oznaczoną N 14 (na zdjęciach), która zadebiutowała w 1991 roku. Samochód technicznie bazował na swoim poprzedniku. Do wyboru były nadwozia typu: 3 drzwiowy hatchback, 5 drzwiowy liftback, 4 drzwiowy sedan i kombi (Traveller). Do napędu posłużyły jednostki napędowe o tych samych pojemnościach co w poprzedniku, lecz o zwiększonych mocach. Samochód otrzymał nowoczesną na ówczesne czasy mocno zaokrągloną karoserię.

Pojazd oferowano do 1995 roku, kiedy zastąpił go model N 15 nazwany w Europie Almera. W statystykach niezawodności ostatni europejski Sunny wypada lepiej niż jego następca. Nissanem Sunny 5 drzwiowym w wersji GT jeździł Olgierd Halski w pierwszej serii serialu „Ekstradycja”. Sunny zawsze będzie kojarzył się z najwyższym poziomem niezawodności.

tekst i foto: Michał Świercz, motorozmaitosci.pl

Skomentuj za pomocą Facebook-a